اخبار و مقالات

تفاوت میان مته HSS با مته TCT و کاربرد آنها

تفاوت مته HSS با مته TCT - آرال ماشین

مته گردبر کلمه آشنایی  برای صنعتگران است که در کنار ابزار صنعتی دریل مگنت آورده می شود. مته ها لوازم مصرفی مهم و ضروری دریل ها هستند. به احتمال زیاد در کنار کلمه مته گردبر کلماتی از قبیل HSS و یا  TCT را نیز شنیده باشید. این کلمات مدل های مختلف مته است. مته های گردبر HSS و مته های گردبر TCT بهترین نوع مته برای سوراخ کاری و گردبری انواع فلزات هستند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه تفاوتی میان این دونوع مته وجود دارد؟

انواع مته های گردبر ( تفاوت مته HSS با مته TCT )

مدل های مته گردبر بطور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می شود. مته با جنس فولاد تندبر و همچنین کاربید تنگستن ، دو فلز انواع مته می باشد. یکی از کاربرد های استفاده از این نوع مته این است که به راحتی می توانید قطر های بسیار بزرگ ورف های آهن را در کمترین زمان ممکن با کیفیت مطلوب گردبری انجام دهید. با استفاده از این مته ها دیگر نیاز به پیش مته زدن و صرف زمان و هزینه اضافی ندارید.  برای برشکاری انواع فلزات از کمترین قطر 12 میلی متر تا 210 میلی متر را به راحتی می توانید بااین مته ها انجام دهید.

برای خرید انواع مته گردبر با بهترین قیمت با آرال ماشین تماس بگیرید.

تفاوت مته HSS با مته TCT  

 مته های HSS با TCT تفاوت زیادی میان آنها نیست . یکی از تفاوت های شاخص میان این دو در طراحی طاهری است. مدل TCT دارای دندانه های برش با جنس الماس هستند. برا اینکه بتوانید برش کاری با دقت بالا و کمترین پرتی را داشته باشید می توانید از دریل مگنت با مته استفاده کنید.  سری جدید مته ها قادر به برشکاری برروی انواع مواد سخت  با قطر های بالا در مدت زمان کم هستند. برای دست یافتن به ظرفیت و سرعت بالا ، ایجاد سوراخ های گرد تمیز می توانید از این مدل مته های استفاده کنید.

ساختار و کاربرد های مته HSS

ایجاد برش گرد برروی فولاد با سرعت بالا با استفاده از مته های hss میسر می شود. این مدل مته ها در سال 1970 برای دستگاه های حفاری مغناطیسی یا همان دریل مگنت طراحی و تولید شد. HSS ها دارای قیمت بسیار کمتری نسبت به TCT دارند.همچنین دارای طول عمر کمتری نیز نسبت به TCT دارند.

این موارد بعنوان نقطعه ضعف این مدل مته شناخته می شود. به همین دلیل صنعتگران از آنها برای پروژه های کوچک استفاده می کنند. از شاخصه های بسیار مهم در خرید این مته ها این است که برای برش برروی انواع فولاد نرم و آلومینیوم با سرعت بالا و هزینه کم بهترین انتخاب هستند. قطر سوراخ های ایجاد شده با HSS ها بین 25 میلی متر تا 50 میلی متر می باشد.

تفاوت مته HSS با مته TCT

ساختار و قابلیت های مته TCT

یکی دیگر از انواع مته های مدل TCT است که بسیار پرفروش و کاربردی تر از مدل HSS می باشد.در ادامه به معرفی این مدل و بیان خصوصیات آن می پردازیم با ماهمراه باشید. همانطور که گفتیم یکی از تفاوت های شاخص در میان HSS ها و TCT ها در کیفیت و سرعت آنها می باشد.

سوراخ هایی با استفاده از TCT ایجاد می شود دارای کیفیت مطلوب تری است. TCT شاید در مقایسه با مدل های دیگر دارای قیمت گرانتری باشد. اما قدرت بیشتری در ایجاد سوراخ و طول عمر بالایی نیز می باشد. داشتن سرعت یالا همراه با ایجاد سوراخ برروی انواع مواد سخت مانند چدن ، فولاد ضد زنگ نیز از دیگر خصوصیات این مته است.

در حال حاضر بسیاری از صنعتگران به خرید مته TCT به دلیل داشتن سرعت و قدرت بالا در ایجاد سوراخ میپردازند. چراکه با داشتن قیمت بالا دارای قابلیت طول عمر بالا می باشد و همچنین در صورت کند شدن می توانید آن را تیز کنید.  مته ها TCT  قادر به  برشکاری از قطر 25 میلی متر تا قطر 200 میلی متر هستند.

در زمان ایجاد سوراخ با مته HSS و مته TCT باید به چه نکاتی توجه کرد؟

رعایت سرعت برش در زمان سوراخ فولاد و یا فلزات  که بصورت RPM سرعت دوران بردقیقه باشد. از مهمترین موارد این است که از مایع خنک کاری درزمان برش HSS و یا TCT  جهت بدست آوردن نتیجه مطلوب بدون آسیب رسیدن به مته هااستفاده کنید . همچنین برای برش با توجه به عمق و قطر از مته مناسب استفاده شود. با رعایت فشار سبک سوراخ کاری انجام شود. از انجام حرکات رفت و برگشت در زمان استفاده از مته جلوگیری شود.

خرید مته بصورت عمده و یا تکی از آرال ماشین

مته های دارای شکل های ایده آلی هستند که برای برش انواع فلزات سخت بکاربرده می شود. TCT و یا  HSS از جمله مدل های معرف و شناخته شده مته هستند. هرکدام از آنها دارای خصوصیات و کاربرد های متمایزی می باشند. اما با توجه به خصوصیات آنها  مدل TCT بعنوان پرفروش ترین شناخته می شود.

چرا که از لحاظ قدرتی  دارای طول عمر بالاتر ، سرعت بالا و همچنین کیفیت و تمیزی کار بالاتری نسب به HSS دارد. TCT برای استفاده های طولانی مدت در پروژه های بزرگ کاربردی است. HSS برای انجام پروژه های کوچک مناسب است چرا که دارای قدرت کم و زول عمر کمتری است. در مقابل HSS ها از قیمت کمتری نسب به TCT برخوردار هستند.

آرال ماشین مرکز تخصصی فروش انواع تجهیزات صنعتی مدرن با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت در ایران می باشد. همچینین این مجموعه ارائه دهنده انواع مته گردبر با برنده های کستلو ، گرولن ، ویکینگر ، ای اس تی پاور و… است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

برای خرید تکی و یا عمده انواع سایز های مته HSS و یا TCT می توانید با آرال ماشین تماس بگیرید و در اسرع وقت سفارش خودرا دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *