اخبار و مقالات

فلزات و انواع روش های سوراخکاری برروی آن

فلزات و انواع روش های سوراخکاری برروی آنها

عنصر شیمیایی است که دارای خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی باشد ، فلز نام دارد. فلزات اغلب بصورت جامد در دمای اتاق و یا در فشار جو زمین وجود دارند. آنها بر خلاف غیرفلزات بسیار قابل انعطاف هستند. همچنین فلزات دارای خواص الکتریکی و حرارتی  می باشند. اگر بخواهیم بصورت ساده تر تعریفی از فلز را بیان کنیم . فلز ماده معدنی می باشد که به شکل طبیعی در زیر زمین تشکیل می شود. اغلب آنها بصورت براق و یا درخشان هستند.

فلز چیست ؟

بهتر است بدانید که فلزات در تاریخ بشربرای پیشرفت و اکتشافات آنها بسیار تاثیر گذار بوده است. زیرا انسان ها برای ساخت ابزار و حتی سلاح از آن استفاده می کردند. با پیشرفت تکنولوژی و دانش بشری در زمینه های متالوژی و… فلزات مهم ترین تاثیر در توسعه کشاورزی ، هنر ، صنایع دستی ، حمل و نقل وغیره را دارند. شاید بدانید که تا به حال میزان 86 نوع از فلزات در جهان شناخته شده و مورذ استفاده قرار می گیرد.

فلز چیست ؟

 فلز چیست ؟و چه کاربردی دارد ؟

یکی از مهمترین خواص فلز مستحکم و قوی بودن آن در برابر سایش و فرسودگی است. بنابراین هم در دوران باستان برای ساخت ابزارآلات و سلاح از آن استفاده می شده و همچنین در حال حاضر برای ساخت و تولید ابزارآلات مدرن در صنایع مختلف کاربردی است. در ادامه به معرفی برخی از صنایع که از فلز در تولیدات خود استفاده می کنند میپردازیم.

  • صنعت ساخت و ساز
  • الکترونیک
  • صنعت پزشکی
  • تولید ماشین آلات ، مواد نسوز و همچنین اتومبیل
  • ساخت و تولید محصولات تزئینی و…
کاربرد های فلزات

انواع فلز

فلز چیست ؟ باتوجه به تعاریفی که از فلز صورت گرفته است . آنها دارای دو دسته اصلی و کلی می باشند. فلزات خالص ، و فلزات آلیاژی از انواع فلز می باشد.

فلزات خالص شامل چه مواردی است   ؟

قرمز : مس ، نقره ، طلا

سفید : روی ، نیکل ، کادمیوم ، روتنیوم

سبک : آلومینیوم ، منگنز ، تیتانیوم

سنگین : سرب ، جیوه ، کروم

فلزات آلیاژی شامل چه مواردی است ؟

آهن و آهن آلات :  استیل

برن و برنج آلات : برنج نحاس

الماس و الماس آلات : کاربید سرامیک

تین و تین آلات : برگشت پذیر تین

انواع فلزات

گران ترین فلزات

در میان انواع فلزات رودیوم عنوان کران و کمیاب ترین فلز را به خود اختصاص می دهد. رودیوم با قیمت حدودی 10 تا 15 هزار دلار در بازار جهانی خرید و فروش می شود.این عدد نشان دهنده کمیاب بودن آن است چراکه اغلب در معدن هایی از قبیل پلاتین و نیکل به دست می آید. این فلز گران قیمت در صنایع شیمیایی ، الکترونیک ، جواهر سازی ، خودروسازی  مورد استفاده قرار می گیرد.

 فلزات پرکاربرد – فلز چیست ؟

همانطور که می دانید آهن آلات یکی از پر استفاده ترین فلزات در زمین می باشد. به همین منظور تمامی فلزات کاربردی هستند. اما برخی از آنها کاربردی و مهمتر می باشند. در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم

فولاد

برخورداری از مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش همچنین دارای سختی و قابلیت شکل دهی ، بسیار کاربردی شناخته میشود. از این نوع فلز در صنایع ساخت قطعات خودرو  ، ساخت برج ، تولید لوله های گاز و نفت و همچنین سایر ماشین الات و دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

فلزات پرکاربرد
آلومینیوم

این فلز از قابلیت هایی چون  سبک بودن ، مقاومت بالا در برابر خوردگی ، شکل دهی مهم شناخته شده است . با در نظر گرفتن قابلیت های آلومینیوم در صنایعی چون هوافضا ، خودروسازی ، ساختمان سازی ، الکترونیک از این نوع فلز استفاده می شود.

مس

مس یکی از فلزات کاربردی در صنایع الکترونیکی و همچنین تاسیسات صنعتی است چرا که دارای راندمان بالای گرمایشی و همچنین جذب الکترولیزر های الکترولیزر می باشد.

نیکل

صنایع شیمیایی ، الکترونیک ، و همچنین تولید کننده های آلیاژ فولادی از جمله صنایعی هستند که از نیکل به دلیل داشتن مقاومت بالا  در برای خوردگی استفاده می کنند.

تیتانیوم

سبک بودن ، مقاومت بالا ، قابلیت شکل دهی ، از خصوصیات تیتانیوم است که باعث شده صنایعی از قبیل هوافضا ، پزشکی ،  الکترونیک از آن استفاده کنند.

فلز چیست ؟ و به چه روش های می توان سوراخ کرد؟

دستی  : در این روش شما م توانید با استفاده از ابزار آلاتی دستی از قبیل مته ، چکش برروی فلز سوراخ ایجاد کنید.

برقی :  دریل مگنت ، تراش ، فرز  از جمله ابزارآلات برقی هستند که برای سوراخکاری برروی فلزات می باشد.

لیزری : استفاده از پرتو های لیزری جهت سوراخکاری برروی فلزات

آب : ماشین آلات مدرنی  هستند که با استفاده از جت آب با فشار بالا  قادر به ایجاد حفره برروی انواع فلزات می باشند.

پلاسما : با استفاده از ماشین آلات برش پلاسما با وجود حرارت بالا  به راحتی می توانید برروی فلزات سوراخکاری کنید.

روش های سوراخکاری برروی فلزات

انواع مته برای سوراخکاری برروی فلزات

مته های HSS :  مته گردبر hss  برای سوراخکاری برروی فلزات  با سرعت بالا مناسب می باشد. آنها از فولاد های سریع السیر ساخته شده و به راحتی قادر به  سوراخ فلزات نرم و متوسط هستند.

مته های کربید تنگستن : به دلیل داشتن سختی  بسیار بالا  بهترین نوع مته شناخته می شود که به راحتی قادر به سوراخکاری برروی انواع فلزات سخت و با مقاومت بالا می باشند.

کروم وانادیوم :  استحکام  و سختی بالا از خصوصیات این نوع مته است  که برای سوراخ کردن برروی فلزاتی با مقاومت بالا و همچنین آلیاژ های فولادی و فولاد ضد زنگ ایده ال ترین انتخاب می باشد.

کبالت : این نوع مته دارای سختی بالاتری نسبت به مته های HSS دارد. برای سوراخکاری برروی فولاد ضد زنگ ، آلیاژ های فولادی ، فلزات با مقاومت بالا ، فولا های سخت مناسب است.

الماس : این مته هم همانند انواع دیگر از سختی و مقاومت بالایی برخوردار است که باعث شده تا انتخاب عالی برای ایجاد سوراخ برروی فولاد ضد زنگ ، آلیاژ های فولادی ، فلزات با مقاومت بالا ، فولا های سخت باشد.

سوراخکاری برروی فلزات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *