اخبار و مقالات

فولاد چیست ؟ آشنایی با انواع فولاد

فولاد چیست ؟

فولاد چیست ؟

فولاد از جمله انواع متریال های شناخته شده می باشد . این نوع فلز ساخته شده از آلیاژ آهن و کربن است که به دلیل داشتن خواص فیزیکی و مکانیکی بالا ، در صنایع مختلف از قبیل ساختمان‌سازی، خودروسازی، صنایع دریایی ، هوافضا ، صنایع الکترونیک و… مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع متریال  دارای مقاومت و سختی بسیار بالایی است که قابلیت استفاده در تولید انواع محصولات را دارد. ترکیب فولاد با عناصری نظیر نیکل ، کروم ، مولیبدن ، وانادیوم و… سبب بهبود در خصوصیات و مقاومت  آن می شود.

برای خرید دریل مگنت با قیمت های مناسب و گارانتی و خدمات پس از فروش واقعی با ما تماس بگیرید.

انواع فولاد

انواع فولاد شامل:

  • فولاد کربن: نوعی از فولاد است که  حاوی مقدار زیادی کربن  است . میزان کربن در این نوع فولاد تا 2.1 درصد میرسد. فولاد کربن به دلیل برخورداری از قابلیت تشکیل شدن و سخت شدن آسان دارای مقاومت بسیار بالایی می باشد . از آن برای ساخت قطعات ساده و پایه‌ای استفاده می‌شود.
  • فولاد ضد زنگ: ازجمله متریال های فلزی پرکاربرد در صنایه مختلف فولاد ضد زنگ می باشد . این نوع فلز حاوی مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی و اکسیداسیون دارد. از فولاد ضد زنگ برای تولید قطعاتی از قبیل تجهیزات صنعتی ، تجهیزات ساختمانی ، پزشکی و حتی غذایی و غیره استفاده می شود. نیکل ، کروم ، مولبدن ازجمله آلیاژ های موجود در این نوع فولاد می باشد.
  • فولاد لوله: از انواع دیگر فولاد می توان به فولاد لوله اشاره کرد . فولاد لوله برای ساختانواع لوله های صنعتی و ساختمانی از قبیل  لوله‌های گاز، نفت، آب و فضاسازی مورد استفاده قرار میگیرد. باید بدانید که این نوع فولاد دارای ویژگی های فیزیکی و شیمیایی بسیار خاصی نسبت به سایرین دارد. از خصوصیات منحصر بفرد آن می توان به مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و خوردگی ، ضربه ، فشار ، حرارت ، و… اشاره کرد.
  • فولاد روکش دار: کروم ، منگنز ، وانادیوم و مقدار زیادی کربن آلیاژ های تشکیل دهنده فولاد روکش دار می باشد . این نوع فولاد برای ساخت قطعات خاصی چون ساخت قطعات خودرو ، تجهیزات صنعتی ، و قطعات صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار میگیرد. فولاد روکش دار از مقاومت بالایی در برابر سایش ضربه و خودرگی برخوردار است.
  • فولاد آلیاژی: نوعی دیگر از انواع فولاد ها ، فولاد آلیاژی می باشد که حاوی عناصر دیگری به جز آهن و کربن است که برای ساخت قطعات با خواص خاص استفاده می شود. این نوع فولاد بسیار مقرون به صرفه و ارزان تر از سایرین می باشد.
  • فولاد سازه‌ای:  از این نوع فولاد  برای ساخت قطعات بزرگ و سنگین همچون  پل، تونل، بارگیر وغیره  استفاده میشود.
آشنایی با انواع فولاد

فولاد ضد زنگ چیست ؟

فولاد زنگ نزن، نوعی فولاد است که در ترکیب آن از فلزاتی مانند کروم، نیکل و مولیبدن استفاده شده است. این فلزات باعث افزایش مقاومت فولاد در برابر خوردگی، زنگ زدگی و خستگی شده‌اند. به همین دلیل، فولاد زنگ نزن برای ساخت قطعات صنعتی و تجهیزات در بخش‌های پالایشگاه‌ها، صنایع شیمیایی، پزشکی، خودروسازی و … استفاده می‌شود.

برای خرید دریل مگنت دست دوم در حد نو با آرال ماشین تماس بگیرید.

کاربرد فولاد چیست؟

فولاد یکی از مهمترین فلزات است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای فولاد عبارتند از:

  1.  ساخت قطعات خودرو: فولاد به عنوان یکی از مهمترین مواد در ساخت قطعات خودرو استفاده می‌شود، از جمله شاسی، تیرآهن، پوسته و بدنه خودرو.
  2.  ساخت سازه‌های عظیم: فولاد به دلیل قابلیت خوب خود در تحمل بار و نگهداری شکل، در ساخت سازه‌های عظیم مانند پل‌ها، برج‌ها و تور های برق استفاده می‌شود.
  3. صنعت نفت و گاز: فولاد به عنوان یک ماده ساختاری در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شود، به طور خاص در لوله‌کش های نفت و گاز.
  4.  صنعت ساختمان: فولاد به دلیل قابلیت خوب خود در تحمل بار و نگهداری شکل، در ساخت سازه‌های ساختمانی مانند قاب‌های فلزی، درب‌ها و پنجره‌ها استفاده می‌شود.
  5.  صنعت الکترونیک: فولاد به عنوان یک ماده اصلی در تولید بسیاری از قطعات الکترونیک استفاده می‌شود، از جمله کامپوننت های کامپیوتر و تجهیزات الکترونیک دقیق.
کاربرد فولاد در چه صنایعی است

مهمترین تفاوت فولاد با سایر متریال ها

مهمترین تفاوت فولاد با سایر متریال ها، این است که فولاد یکی از قوی‌ترین و مقاوم‌ترین مواد ساختمانی است. همچنین فولاد دارای خصوصیاتی مانند انعطاف پذیری، قابلیت جوشکاری و قابلیت تشکیل شکل است که آن را به یک ماده بسیار مناسب برای استفاده در صنایع ساختمانی، خودروسازی، صنایع دریایی و هوافضا تبدیل کرده است.

8 ویژگی شاخص فولاد چیست ؟

  1. مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  2. مقاومت بالا در برابر فشار و کشش
  3. سختی و استحکام بالای سطح
  4. قابلیت شکل دهی و جوشکاری مناسب
  5. پایداری حرارتی بالا
  6. قابلیت بازیافت و استفاده مجدد
  7. قابل تولید به صورت انبوه و با هزینه کم
  8. مقاومت بالا در برابر خوردگی تنش تعجب‌آور (خستگی)

بهترین نوع فولاد کدام است؟

برای تعیین بهترین نوع فولاد باید به کارایی و کاربرد آن توجه داشته باشید.چرا که هر نوع فولاد برای کاربردهای خاصی هستند و هرکدام از آنها بایکدیگر متفاوت است. فولاد ضد زنگ، فولاد آلیاژی، فولاد کربنی و فولاد ساختمانی و یا سازه ایی از جمله انواع فولاد های شناخته شده در بازار می باشد.

ویژگی فولاد

روش تولید فولاد چیست ؟

فولاد یکی از مهمترین فلزات است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. روش تولید فولاد شامل مراحل زیر است:

  • جمع‌آوری و آماده‌سازی مواد اولیه: برای تولید فولاد، ابتدا باید مواد اولیه شامل سنگ آهن، کک و آهنگ خرد شده را جمع‌آوری و آماده کرد.
  • تبدیل سنگ آهن به آهن: سنگ آهن با استفاده از فرآیندهای مختلف شامل خرد کردن، پالایش و تصفیه به آهن تبدیل می‌شود.
  • تولید کک: برای تولید کک، نفت، ذغال سنگ یا چوب را در دمای بالا حرارت داده و به صورت گاز درآورده و سپس به صورت جامد شده را به عنوان کک استفاده می‌کنند.
  • فرآیند قالب‌گیری: در این فرآیند، سوخت (کک) و مواد اولیه (آهن) در کوره‌های فولادسازی قرار می‌گیرند و با استفاده از حرارت بالا، آهن به صورت مذاب شده و به قالب‌های خاص ریخته می‌شود.
  • تصفیه فولاد: پس از قالب‌گیری، فولاد به صورت گرم و مذاب در کوره‌ای دیگر قرار می‌گیرد تا تصفیه شود. در این مرحله، آلاینده‌های موجود در فولاد حذف شده و فولاد به صورت خالص تولید می‌شود.
  • تولید نوار فولاد: پس از تصفیح، فولاد به صورت نوار گرم به بخش بعد از خط تولید منتقل می‌شود. در این بخش، نوار فولاد با استفاده از دستگاه‌های خاص به صورت نوار ساخته شده و بسته به نوع استفاده، آن را به شکل های مختلف (مثلاً لوله یا ورق) قطع و شکل داد.

اگر به دنبال ابزارآلات صنعتی موردنیاز با قیمت های مناسب هستید با آرال ماشین همراه باشید.

روش های تولید فولاد

طبقه بندی فولاد براساس ترکیبات

باید بدانید که فولادها باتوجه به ترکیبات مختلفی که دارند ، با عناصر شیمیایی طبقه بندی می شوند. در ادامه به چند نوع از فولادهای معمول  که براساس ترکیبات متنوع هستند اشاره خواهیم کرد:

  1. فولاد کربن: همانطور که اشاره کردیم این نوع فولاد حاوی کربن به مقدار کمتر از 2٪ است و به علت قابلیت تشکیل و سخت شدن پذیری بالا، در صنایع ساختمان، خودروسازی و صنایع دستگاه های الکترونیک استفاده می شود.
  2. فولاد آلیاژی: این نوع فولاد حاوی علاوه بر کربن، عنصرهای دیگر مانند کروم، نقره، منگنز و نئودیم به مقدار کم گاه به گاه باشد. این فولاد ها به دلایل سخت شدن پذیر بودن و خصوصیات مقاومت در برابر خوردگی، در صنایع هوافضا، خودروسازان و صفحات پلاستيکي استفاده می شوند.
  3. فولاد استنلس: این نوع فولاد حاوی کروم و نیکل به مقدار بالا است و به دلیل خصوصیات ضد زنگ، در صنایع غذایی، پزشکی و صنایع شيميایي استفاده می شود.
  4. فولاد آلومینیوم: این نوع فولاد حاوی آلومینیوم به مقدار بالا است و به دلایل سبک بودن، خصوصیات مقاومت در برابر خوردگی و قابليت تشكيل پذيري بالا، در صنایع هوافضا، خودروسازان و صنایع الكترونيك استفاده می شود.
  5. فولاد تيتانيوم: این نوع فولاد حاوی تيتانيوم به مقدار بالا است و به دليل خصوصيات سبك بودن، قابليت تحمل در برابر داغ و سخت شدن پذير بودن، در صنایع هوافضا، خودروسازان و صنایع الكترونيك استفاده می شود.
طبقه بندی فولاد از لحاظ ترکیبات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *