اخبار و مقالات

فلز تنگستن و کاربرد های آن

فلز تنگستن و کاربرد آن

تنگستن چیست؟

تنگستن یک فلز سفید قلع یا خاکستری فولادی فراوان است که به عنوان یکی از سخت‌ترین فلزات روی زمین شناخته می‌شود. دارای استحکام کششی استثنایی و مقاومت در برابر دماهای بالا با نقطه ذوب 6191 درجه فارنهایت یا 3421.7 درجه سانتیگراد با نقطه جوش 10220 درجه فارنهایت یا 5660 درجه سانتیگراد است. تنگستن دارای عدد اتمی 74 است و بخشی از گروه فلزات واسطه در جدول تناوبی است.

وقوع فلز تنگستن

تنگستن یک عنصر طبیعی است که در کانی‌های ولفرامیت و شیلیت یافت می‌شود. ولفرامیت تنگستات منگنز آهن با ترکیب شیمیایی (FeMn)WO4 و محلول جامد دو کانی فربریت (FeWO4) و هوبنریت MnWO4 و شیلیت تنگستات کلسیم (CaWO4) است. برخی دیگر از کانی های تنگستن از نظر میزان وقوع و فراوانی از نیمه متوسط تا بسیار کمیاب متفاوت هستند و تقریباً هیچ ارزش اقتصادی ندارند.

برای خرید دریل مگنت با بهترین قیمت، همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر با ما در ارتباط باشید.

نامگذاری مرتبط با تنگستن ( فلز تنگستن و کاربرد آن )

در زیر برخی از اصطلاحات مرتبط با فلز تنگستن، موارد استفاده و سایر توضیحات آلیاژهای تنگستن آورده شده است.

مخلوط آلیاژی

آلیاژ به نتیجه مخلوط بین دو یا چند عنصر یا فلز همگن اشاره دارد. این کار برای به اشتراک گذاشتن ویژگی های یک فلز با دیگری انجام می شود تا بتوانیم بهترین هر دو را بدست آوریم. آلیاژهای رایج تنگستن عبارتند از کاربید تنگستن (تنگستن و کربن)، هاستلوی (نیکل، کروم، مولیبدن و تنگستن) و برخی از آلیاژهای نیکل تنگستن فقط به ذکر چند مورد.

تنگستن شکننده است

شکننده به این معنی است که وقتی انسان دست به کار می شود یا تحت فشار شدید قرار می گیرد، به راحتی از بین می رود. فلز تنگستن وقتی تحت فشار قرار می گیرد بسیار آسان شکسته می شود و به همین دلیل با فلزات دیگر مخلوط می شود تا ویژگی های غیر شکننده آنها به دست آید. مخلوط کردن تنگستن با کربن آن را به میزان قابل توجهی قوی‌تر می‌کند و به آن اجازه می‌دهد در مناطقی که به تنهایی استفاده نمی‌شد، استفاده شود.

رشته ی تنگستن

فیلامنت یک سیم فلزی ریز است که در لامپ ها استفاده می شود. این می تواند انرژی الکتریکی را به انرژی نور تبدیل کند و همچنان می تواند در برابر دمای بسیار بالا بدون شکست یا ذوب مقاومت کند.

خواص شیمیایی تنگستن

تنگستن در گروه انتقالی جدول تناوبی شیمی قرار دارد و دارای حالت های اکسیداسیون + 2، + 3، + 4، + 5 و + 6 است. دارای عدد اتمی 74 و جرم اتمی نسبی آن 183.84 است. تنگستن در دمای اتاق یک جامد است به دلیل تشکیل کریستال ایزومتریک پایدار که می تواند در زیر اشعه ایکس دیده شود.

تنگستن در برابر خوردگی توسط اسیدها بسیار مقاوم است و فقط در برابر اسید نیتریک و اسید هیدروفلوئوریک آسیب پذیر است. همچنین، می توان آن را با مذاب های اکسید کننده قلیایی مانند نیترات پتاسیم یا هیدروکسید سدیم تضعیف کرد. تنگستن در برابر خوردگی بسیار مقاوم است اما در دماهای بسیار بالا به راحتی با اکسیژن ترکیب می شود و تری اکسید تولید می کند.

 به طور طبیعی، این فلز مخلوطی از 5 ایزوتوپ پایدار به نام‌های تنگستن-180، تنگستن-182، تنگستن-183، تنگستن-184 و تنگستن-186 است که دارای ترکیب درصدی 0.12، 26.5، 14.3، 30.6 درصد و به ترتیب 28.4 درصد.

خواص فیزیکی تنگستن

تنگستن در خالص ترین شکل آن یک فلز سفید براق است که به راحتی قابل پردازش است. با این حال، حاوی رگه‌هایی از اکسیژن و کربن در ترکیب شیمیایی خود است و این باعث می‌شود که وقتی تحت فشار و نیروی شدید قرار می‌گیرد بسیار شکننده می‌شود.

محصولات تنگستن ( فلز تنگستن و کاربرد آن )

مواد ساخته شده از تنگستن را می توان برای ساخت انواع محصولات اعم از الکترودهای تنگستن، تجهیزات حفاری معدنی، لامپ ها، اجزای ماشین آلات صنعتی، ابزار خانگی، مته گردبر، سلاح های نظامی، پوشش مواد (قایق)، صفحه نمایش اشعه ایکس و برخی معمول استفاده کرد. تجهیزات ساخت و ساز.

آلیاژهای تنگستن نقش مهمی در ساخت تسلیحات و ایجاد سینک های حرارتی بسیار قابل اعتماد برای اتلاف انرژی گرمایی دارند. پره های توربین نیز یک آلیاژ معمولی هستند که حاوی تنگستن هستند. تنگستن همچنین در ساخت تجهیزات سنگین مانند وزنه ها و بالاست های مورد استفاده در ورزشگاه ها رایج است.

تنگستن در برابر خوردگی مقاوم است و بنابراین در ساخت ابزار ایده آل است و به ماندگاری آنها کمک می کند بدون اینکه کدر یا ارزش خود را از دست بدهند. تنگستن همچنین در صنایع برای ساخت الکترود تنگستن استفاده می شود. آنها به دلیل مقاومت در برابر دماهای بسیار بالا برای این منظور ایده آل هستند و می توانند در آب بدون زنگ زدگی یا کدر شدن مقاومت کنند.

تنگستن همچنین در ساخت تجهیزات جوشکاری استفاده می شود که در آن برای انتقال مقادیر زیادی ولتاژ و جریان الکتریکی به دو ورق فلزی جداگانه استفاده می شود. کاربردهای رایج دیگر در ماشین های تخلیه الکتریکی و جوشکاری با گاز تنگستن است.

آرال ماشین بزرگترین و تخصصی ترین مرکز فروش انواع ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *