اخبار و مقالات

فلز چیست ؟ بهترین فلز کدام است؟

فلز چیست ؟

فلز چیست ؟ استفاده از فلزات به پیشرفت تمدن بشری کمک شایانی داشته که در طول این عصر، هر فلز ارزش خود را بر اساس خواص و کاربردهای خود ثابت کرده است.

فلز چیست ؟

فلزات مواد جامدی هستند که معمولاً سخت، براق، چکش‌خوار و انعطاف‌پذیر و رسانایی الکتریکی و حرارتی خوبی دارند. اما همه فلزات با هم برابر نیستند و همین باعث می شود که کاربرد آنها به اندازه خواص و فواید فردی آنها متفاوت باشد. فلز یک ماده حیاتی در دنیای امروز است. در بخش های مختلف صنعتی مانند پزشکی، ساخت و ساز ساختمان، جواهرات، پوشاک، ماشین آلات، خودرو، کشاورزی، امنیت مبلمان و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. فلزات مختلف دارای خواص متفاوتی هستند. یکی از مهمترین ویژگی هایی که در انتخاب فلز برای هر پروژه ای مورد توجه قرار می گیرد، استحکام آن است.

خرید دریل مگنت با کیفیت بالا و قیمت مناسب همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش

چه چیزی یک فلز را قوی می کند؟

استحکام یک فلز به چهار ویژگی بستگی دارد:

استحکام کششی: چقدر فلز در برابر جدا شدن مقاومت می کند

مقاومت فشاری: چقدر یک ماده در برابر له شدن با هم مقاومت می کند

قدرت تسلیم: میله یا تیری از یک فلز خاص تا چه اندازه در برابر خمش و آسیب دائمی مقاومت می کند

قدرت ضربه: توانایی مقاومت در برابر شکستن در اثر برخورد با جسم یا سطح دیگر

استحکام کششی

استحکام کششی توانایی مواد در مقاومت در برابر تنش است. این مقدار قدرت مورد نیاز برای کشیدن یا کشش فلز است.

مقاومت فشاری

این توانایی فلز برای مقاومت در برابر فشرده شدن یا فشرده شدن است. استحکام فشاری با استفاده از نیروهای خارجی که بر ماده فشار وارد می کنند آزمایش می شود.

قدرت تسلیم

استحکام تسلیم به توانایی فلز برای مقاومت در برابر تغییر شکل یا خمش دائمی اشاره دارد. این حد الاستیک هر ماده معینی از جمله فلزات است.

قدرت ضربه

استحکام ضربه تعیین می کند که یک فلز چقدر انرژی می تواند از طریق ضربه بدون شکستگی یا شکستگی جذب کند.

فلز چیست ؟
برخی از قوی ترین فلزاتی که می توانید پیدا کنید از قبیل:

1. تنگستن

تنگستن که در زبان سوئدی به معنای “سنگ سنگین” است، قوی ترین فلز در جهان است. این عنصر در سال 1781 به عنوان یک عنصر جدید شناخته شد. معمولاً برای ساخت گلوله و موشک، کار تبخیر فلز، ساخت رنگ، ایجاد لوله های الکترون و تلویزیون، ساخت مهر و موم شیشه به فلز استفاده می شود.

2. فولاد

فولاد دومین فلز قوی و پرکاربرد در جهان است. آلیاژی از آهن و کربن است و حاوی مقادیر کمی منگنز، گوگرد، اکسیژن فسفر و سیلیکون است. این فلز به عنوان یک فلز ضروری در مهندسی و ساخت و ساز و یکی از بازیافتی ترین فلزات در نظر گرفته می شود. معمولاً در ساخت جاده‌ها، راه‌آهن‌ها، لوازم خانگی، ساختمان‌ها، استادیوم‌ها، آسمان‌خراش‌ها، فرودگاه‌ها و برای تقویت سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.

3. کروم

کروم یک فلز سخت، براق و خاکستری فولادی است که اغلب به عنوان آلیاژی در ساخت فولاد ضد زنگ استفاده می شود. کروم این لیست را بر اساس سختی آن ایجاد می کند، کروم در آبکاری خودروها استفاده می شود و همچنین یک مکمل غذایی مهم است که اغلب در گوشت اندام، جوانه گندم، قارچ و کلم بروکلی موجود است.

آرال ماشین بزرگترین و تخصصی ترین مرکز فروش و تعمیر ماشین آلات صنعتی در ایران

4. تیتانیوم

تیتانیوم در سال 1790 کشف شد و دارای پنج ایزوتوپ پایدار طبیعی است. تیتانیوم علیرغم اینکه رسانای ضعیف الکتریسیته است، مقاومت در برابر خوردگی و نسبت استحکام به وزن بالایی دارد. معمولاً در بازار هوافضا، در هنر و معماری، در تجهیزات پزشکی و محصولات مختلف روزمره استفاده می شود.

5. آهن

آهن ششمین عنصر رایج در جهان و فراوان ترین عنصر در ترکیب کل سیاره است. برای تولید فولاد و آلیاژهای فولادی مانند فولاد کربنی استفاده می شود. همچنین نقش مهمی در ساخت پل ها، دکل های برق، زنجیر دوچرخه، ابزار برش و لوله تفنگ دارد. آهن همچنین در گلبول های قرمز خون وجود دارد و به عنوان یک ریز مغذی در گیاهان عمل می کند.

6. وانادیوم

وانادیوم به عنوان یک فلز انتقالی طبقه بندی می شود و نام آن از یک الهه قدیمی نورس گرفته شده است. بیشتر وانادیوم با آهن آلیاژ می شود تا افزودنی های فولادی مقاوم در برابر ضربه و خوردگی ایجاد شود. همچنین برای ساخت قطعات خودرو مانند پیستون استفاده می شود و در پالایش اورانیوم برای اهداف هسته ای حیاتی است.

7. لوتتیوم

لوتتیوم یکی از گران ترین فلزات خاکی کمیاب است و هرگز به صورت خالص روی زمین یافت نمی شود. این نام از نام باستانی پاریس گرفته شده است و در سال 1907 کشف شد. معمولاً به عنوان کاتالیزور در هیدروژناسیون، ترک خوردگی، آلکیلاسیون و پلیمریزاسیون استفاده می شود. برخی از انواع لوتتیوم به عنوان نوعی درمان سرطان استفاده می شود، در حالی که برخی دیگر برای تعیین سن سنجی رادیومتری شهاب سنگ ها استفاده می شود. هر یک از این فلزات دارای خواص منحصر به فردی هستند که آن را برای کاربردهای مختلف در جهان ایده آل می کند. تطبیق نیاز فلز مناسب برای موفقیت برنامه بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *