اخبار و مقالات

تفاوت برشکاری هواگاز با پلاسما

تفاوت برشکاری هواگاز با پاسما -آرال ماشین

از قدیمی ترین روش های برشکاری ،برش پلاسما و یا هواگاز است که به دهه 1950 برمیگردد. برش با مشعل های برشکاری بهترین جایگزین برای روش های قبلی محسوب می شود. مشعل پلاسما قادر به ذوب و برش سخت ترین مواد است.

زمانی که مشعل پلاسما شروع بکار می کند با استفاده از گازهای نیتروژن و هیدروژن که به وسیله قطعه ایی بنام نازل پخ می شود. که در نهایت سبب ایجاد پلاسما و برش قطعه کار به بهترین شکل ممکن می شود. بطور کلی دستگاه هایی که با استفاده از برش پلاسما عملیات برشکاری را با استفاده از گاز یونیزه رسانا که با کلمه پلاسما شناخته می شود، انجام میدهند. برخلاف عقیده بسیاری از افراد که معتقداند این روش با استفاده از آتش و شعله برشکاری را انجام میدهد.

آرال ماشین نماینده رسمی برناابزار توس تولید کننده انواع دستگاه برش cnc فلزات ، سی ان سی چوب ، cnc فز سنگ ، cnc شیشه، دریل cnc ، خطوط مونتاژ H,BOX ، راسته بر عرضی بر، لیزر ، واترجت می باشد.جهت کسب اطلاعات و مشخصات فنی همراه با قیمت ابعاد دلخواه می توانید با مهندسین آرال ماشین تماس بگیرید.

تفاوت برشکاری هواگاز با پلاسما

برش پلاسما همانطور که گفته شد با استفاده از گازهای نیتروژن و هیدروژن کارمیکند .در این روش برش شما می توانید به بالاترین درجه برای برشکاری روبروی شوید چرا که برای دستگاه های باقابلیت پلاسما غیر منتظره نیست. در نظر گرفتن ایمنی اپراتور در زمان کاربا دستکاه برش پلاسما یکی از نکات مهم و ضروری است که باید آن را در نظربگیرید.

 زمانی که دستگاه برش پلاسما شروع به کار می کند. تابش و نور بسیاری را ایجاد می کند که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی اپراتور باعث میشود قوس چشم آسیب ببیند. به همین منظور جهت جلوگیری از مشکلات چشمی اپراتور باید در زمان کار با دستگاه از عینک مپهای محافظ استفاده نمایید.یکی از تفاوت هایی که میان برش لیزر و پلاسما وجود دارد این است که در برش های لیزر تشعشع تولید نمی کند.

برش هواگاز چیست ؟(تفاوت برشکاری هواگاز با پلاسما)

همانطور که گفته شد، برشکاری هواگاز بعنوان قدیمی ترین روش برای برش فلزات می باشد.در این روش با استفاده از اکسیژن و حرارت بالا برش برروی فلزات را انجام می دهد. نحوه عملکرد این دستگاه ها بدین صورت می باشد که ابتدا قطعه کار با دمای بسیار بالا گرم میشود و سپس با دستگاه برش ، اکسیژن را برروی نقطعه گرم شدن خارج می کند. که در نهایت عمل اکسیداسیون رخ داده و قطعه موردنظر در اندازه و اشکار مختلف سوزانده و برشکاری می شود.

تفاوت برشکاری هواگاز با پلاسما

تفاوت برشکاری هواگاز با پلاسما

تفاوت برشکاری هواگاز با پلاسما ، دستگاه با قابلیت برش هواگاز که بانام هوابرش نیز شناخته میشود . از قدیمی ترین روش برش انواع فلز می باشد. از طرف دیگر بهترین انتخاب و گزینه برای برشکاری فلزات می باشد.در ادامه به ذکر تفاوت برش هواگاز و پلاسما می پردازیم با آرال ماشین همراه باشید تا مطالب ارزنده ایی را بیاموزید.

همانطور که گفته شد ،برش هواگاز با استفاده از اکسیژن و ایجاد شعله با ذوب کردن عملیات برش را انجام میدهد.لازم به ذکراست که به روش برش هوا ، برش حرارتی  یعنی استفاده از اکسیژن و منابع سوخت گفته میشود. برش پلاسما نیز دیگر روش برای برشکاری فلزات می باشد. که با ایجاد قوس الکتریکی با استفاده از گاز های یونیزه عمل گرم کردن قطعه کار را انجام میدهد. که در نتیجه سبب برش انواع فلز میشود.

خصوصیات و ویژگی های برش هواگاز و پلاسما

یکی از خصوصیاتی که سبب محبوبیت این روش برای برشکاری شده است. مجهز به برشکاری با سرعت و دقت بالا نسب به برش هواگاز می باشد.روش پلاسما قادر به برش  انواع فلز با قابلیت رسانا را دارد. استفاده از دستگاه مجهز به قابلیت برش پلاسما بسیار راحت ، همچون نوشتن برروی کاغذ می باشد. که بدون دردسر و به راحتی اپراتور می توانید شکل و طرح موردنظر را برروی قطعه کار پیاده سازی کند.

هر دستگاهی دارای مزایا و معایبی هستند . روش پلاسما با داشتن قابلیت و خصوصیات بسیار دارای معایبی چون عدم برشکاری برروی اجسامی بیشتر از چند اینچ می باشد. در نتیجه یکی از تفاوت های حائز اهمیت در برش هوا و پلاسما ، وجود کیفیت و سرعت بالا دربرش پلاسما است.

تفاوت های برش پلاسما با برش لیزر

در ادامه گفتار بالا به معرفی برخی دیگر از تفاوت های حاکم در روش هوا و پلاسما می پردازیم.

مکانیسم و نوع برش

دستگاه های مجهز به قابلیت برش پلاسما با استفاده از اکسیژن و هوا قادر به برش قطعه کار با هر ضخامتی می باشد. چراکه دستگاه برش پلاسما گرمای بسیاری را تولید میکند که باعث میشود. انواع فلز با ضخامت های متفاوت به راحتی ذوب و طرح موردنظر برروی قطعه کار ایجاد شود.

از طرف دیگر دستگاه های مجهز به قابلیت برش لیز با استفاده از پرتو های لیزری برش برروی فلزات را انجام میدهند. عملکرد دستگاه برش لیزر بدین صورت است که  با بازتاب تعداد بسیاری از لیزر ها با استفاده از لنز برروی قطعه کار فوکوس کرده  شروع به ذوب کردن نقطه شروع تعریف شده می شود.برش لیزر قادر به برش یک لبه صاف با بالاترین کیفیت می باشد.

کیفیت برش ( تفاوت برشکاری هواگاز با پلاسما )

یکی از تفاوت های مطرح بین برش پلاسما و لیزر کفیت لبه برش قطعه کار می باشد.منظور از کیفیت لبه برشکاری شده ، یعنی صاف بودن آن اشاره می شود. اگر به دنبال ایجاد سوراخ و یا برش با قطر و اندازه کوچک هستید. می توانید از دستگاه های برش لیزری استفاده کنید. استفاده از دستگاه با قابلیت برش لیزر قادر به ایجاد لبه های صاف و همچنین اندازه های کوچک می باشد.

یکی از نقاط مشترک برش پلاسما و برش لیزر داشتن مقاوت بالا می باشد. که قادر به برش فلزات باضخامت پایین بدون اعوجاج هستند.موارد موثر بر کیفیت نهایی قطعه می توان به عرض لبه و همچنین عرض موادی که از روی قطعه برداشته شده است، اشاره کرد. پلاسما دارای برش با پهنای بزرگ است که از مواد زیادی هم استفاده می کند. که در مقابل قطعات کوچکی تولید می کند. از طرف دیگر دارای پاشش بسیاری دارد که سبب تولید لبه های کند و زائده بیشتر می باشد.

تفاوت برش لیزر با برش پلاسما

تفاوت برشکاری هواگاز با پلاسما

دستگاه های برش پلاسما و یا هواگاز بهترین گزینه برای صنعتگرانی است. که میخواهند طراحی پیچیده با کیفیت بالا برروی انواع فلزات را پیاده سازی کرده و تولید نمایند. آرال ماشین موقعیتی را برای شما عزیزان ایجاد کرده تا با مشاهده انواع دستگاه های برش CNC فلزات در سایت www.aralmachine.com بتوانید دستگاه موردنظر خودرا انتخاب کنید. و در صورت درخواست اطلاعات فنی و استعلام قیمت مطابق با ابعاد درخواستی دستگاه موردنظر بتوانید با مهندسین مجموعه تماس بگیرید.

سوالات متداول

برش پلاسما بهتر است یا برش هواگاز؟

همانطور که در مقاله تفاوت برشکاری پلاسما با هواگاز گفته شد. هرکدام از روش های برشکاری دارای مزایای مختلفی هستند. اما اگر بدنبال ایجاد قطعه کار باکیفیت و سرعت بالا هستید می توانید از دستگاه برش پلاسما استفاده کنید. که قابلیت برشکاری برروی انواع فلزات رادارد.جهت کسب اطلاعات بیشتر با مهندسی آرال ماشین تماس بگیرید.

برش پلاسما یا هواگاز قابلیت برش چه نوع فلزاتی رادارد ؟

دستگاه برش cnc فلزات یا برش هواگاز پلاسما قابلیت برش فلزاتی چون ورق های الومینیومی ، مسی ، ورق های برنجی وغیره را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *