اخبار و مقالات

تفاوت step motor با servo motor

تفاوت استپ با سروو موتور

تفاوت استپ با سروو موتور

دستگاه های سی ان سی از اجزای و قطعات مدرنی تشکیل شده اند. تا بتوانند بصورت پیشرفته تری عملیات برش و سوراخکاری و یا حکاکی و کنده کاری ودیگر کارای را به راحتی برای اپراتور انجام دهند.یکی از قطعات مورد استفاده در cnc ، استپ موتور (step motor) و یا سروو موتور (servo motor ) می باشد.شاید برای خیلی از صنعتگران این سوال پیش بیاید که چه تفاوتی میان استپ موتور و یا سروو موتور وجود دارد؟. در ادامه مقاله به بیان تفاوت استپ با سروو موتور دستگاه برش  cnc می پردازیم . با آرال ماشین باشید تا مطالب ارزنده ایی را بیاموزید.

تفاوت استپ با سروو موتور

تفاوت استپ با سروو موتور در دستگاه های cnc ( تفاوت استپ با سروو موتور )

میزان هزینه ، سرعت کار ، شتاب ، گشتاور و درایو می توانند گزینه های موثر در انتخاب استپ موتور و یا سروو موتور باشد.از طرفی هم انتخاب یکی از این دو موتور برای دستگاه های سی ان سی به نوعی یک چالش میباشد. که بستگی به فاکتور های متفاوت طراحی دارد.

بطور کلی استپ موتور و سروو موتور در دو موضوع بایکدیگر تفاوت آشکاری دارند. اولین تفاوت در نوع ساختار و  دومین نحوه کنترل آنها می باشد. ساختار استپ موتور متشکل از تعداد بسیاری قطب همچنین جفت های مغناطیسی که دارای قطب های شمال و جنوب هستند. که بوسیله آهن ربای مغناطیسی و یا جریان های الکتریکی می باشد.

درمقابل سروو موتور دارای قطب های کمتری نسبت به استپ می باشد.در این مدل هر قطب دارای یک نطقه استپ برای شفت موتور دارد.وجود قطب های زیاد در استپ موتور باعث می شود. تا با سرعت و دقت بالاتری در میان قطب های حرکت کند. حرکت کردن بدون فیدبک کاربرد بسیاری دارد که استپ موتور مجهز به آن است.

تفاوت های حاکم بین servo motor و step motor

هدایت و کنترل استپ موتور اینگونه می باشد. که با استفاده از پالس تکی داریو و شفت موتور یک گام از یک قطب به قطب دیگر حرکت می کند.  از طرفی حرکت سرو موتور با اختلفا میان موقعیت حال حاضر انکودر و موقعیتی است که به آن فرمان حرکت داده شده است. و در نتیجه موقعیت اراسل شده را می خواند و و جریان مورد نیاز به آن را به موقعیت دلخواه ارسال می کند. با توجه به عملکرد و کنترل این دو موتور امروزه استفاده از استپ موتور بسیار راحتتر از سروو موتور می باشد.

آرال ماشین نماینده رسمی شرکت برناابزار توس تولید کننده انواع ماشین آلات مدرن صنعتی مانند برش cnc فلزات ، سی ان سی چوب ، cnc فرز سنگ ، لیزر ، واترجت ، خطوط مونتاژ H,BOX  ، دریل CNC می باشد. جهت کسب اطلاعات و مشخصات فنی دستگاه مورد نظر می توانید با مشاوران مجموعه ما تماس بگیرید.

خصوصیات STEP MOTOR (تفاوت استپ با سروو موتور)

همانطور که اشاره شد استپ موتور با توجه به داشتن تعداد قطب های بیشتر نشبت به سروو موتور و همچنین کنترل و عملکرد راحتتر آن بهترین انتخاب می باشد. همچنین اینکه این نوع موتور برای دستگاه های سی ان سی دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به چند تا از این مزیت های استپر اشاره خواهیم کرد.

استپر (STEP MOTOR ) مجهز به یک گشتاور ثابت و یکنواخت است که به موتور نیازی ندارد. گشتاور موجود در استپ موتور دارای سرعت پایین و همچنین قیمت نسبتا بالا هستند. یکی از مزیت های بزرگ این نوع  موتور ها قابلیت دسترسی آسان نسبت به سروو موتور می باشد.

تفاوت استپ با سروو موتور

خصوصیات SERVO MOTOR

یکی از مزیت های خوب سروو موتور نسبت به استپ موتور داشتن سرعت بالا و گشتاور بالا می باشد. اگر به دنبال سرعت بالا در تولید قطعه کار هستید می توانید از دستگاه هایی استفاده کنید که مجهز به سروو موتور هستند. چرا که بهترین انتخاب است. بطور مثال سرعت استپ موتورها تقریبا 2000rpm است در صورتی که سرعت سروو موتور بسیار سریعتر می باشد.

لازم به ذکر است که servo motor ها قادر هستند تا نرخ گشتاور را در سرعت بالا بدست بیاورند.یکی دیگر از مزیت های سروو موتور بازدید بالای آنها می باشد که توانایی بازدید 80 -90درصد با سرعت بالا در کمترین زمان است  که می توانند دوبرابر گشتور را بانام خود تولید کنند. سروو موتور ها بسیار کم صدا هستند. همچنین مناسب برای درایو های AC و DC می باشند. ساختار ، دقت ، گشتاور ،سرعت ، منبع تغذیه از جمله موارد قابل قیاس در میان دو موتور استپ و سروو  هستند.در ادامه به بررسی دقیق تر این تفاوت های می پردازیم.

ساختار SERVO  و STEP و تفاوت استپ با سروو موتور

بطور کلی استپ موتور ساخته شده از سیم پیج و یک روتور پله ایی می باشد. پله های موجود در استپ دارای خاصیت مغناطیسی است و باتوجه به نوع ساختار و طراحی قادر به تنظیم موقعیت مکانی هستند. البته بهتراست بدانید که این ساختار با یکسری تفاوت ها در سروو موتورنیز وجود دارد.تفاوت میان ساختار سروو و استپ موتور همانطور که گفته شد در تعداد قطب های مغناطیسی در آن دو نوع موتور می باشد. برای استفاده از این دو موتور نیاز به یک داریو است که با انجام عمل  پالس سبب حرکت دستگاه می شود.

نکته قابل توجه این است که در سروو موتور ها علاوه بر داریو نیاز به یک انکودر نیز می باشد. وجود یک انکودر در کنار داریو باعث می شود تا جای بیشتر را اشغال کند و در زمان نصب نیاز به محل بزرگتری می باشد.

دقت  SERVO MOTOR و STEP MOTOR

یکی دیگر از نکاتی که باید در زمان خرید استپ موتور به آن توجه کنید. دقت دستگاه می باشد.میزان دقت موتور برروی پلاک برحسب درجه در هرگام مشخص شده است. بدین معنا که هر پالس وارد شده به این موتور ، دستگاه به میزان پالس حرکت می کند. ازطرف دیگر با استفاده از داریو در استپ موتور می توانید دقت دستگاه را افزایش دهید. در سروو موتور های نیز انکودر باتوجه به موقعیت موتور یک فیدبک برای داریو موجود ارسال می کند. باتوجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که موتور های سروو دقت و سرعت بیشتری نسبت به موتور های استپ دارند.

در نظر گرفتن دقت ، نوع گشتاور ، داریو و شتاب همراه با هزینه بعنوان معیار های اصلی در انتخاب موتور سروو و یا استپ برای دستگاه های برش cnc می باشد. لازم به ذکر است انتخاب سروو موتور برای افرادی که به دنبال سرعت بالا همراه با گشتاوری بالا هستند. مناسب می باشد. از سوی دیگر استپ موتور  برای کارهایی با شتاب پایین همراه با گشتاور با نگهدارنده بالا مناسب است. یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره موتورهای سروو این است که با استفاده از آنها می توانید کمیت های مختلف تغییر دهید  تا بازدهی کار را بالا ببرید.

تفاوت استپ با سروو موتور

همه چیز درباره تفاوت استپ با سروو موتور

با توجه به گفتار بالا می توانیم بگوییم که Servo motor با داشتن دقت و سرعت بالا با استفاده از مدل کنترل مختلف قادر به تنظیم عملکرد آن می باشد.اما لازم به ذکر است که هزینه این نوع موتور های بالا است. بنابراین اگر میزان هزینه ای که مصرف می کنید برایتان مهم می باشد. از طرفی هم اگر سرعت بالا نیاز کارتان نیست می توانید از step motor استفاده کنید.چراکه قادر است نیاز شما را بطور کامل برطرف کند.

سوالات متداول

servo motor بهتر است یا step motor ؟

همانطور که گفته شد بیشترین تفاوت و البته مهمترین میان این دو موتور سرعت ، دقت و میزان هزینه می باشد. کسانی که نیازمند سرعت بالا همراه با دقت هستند می توانند از سروو موتور استفاده کنند.در مقابل افرادی که نیاز خاصی به سرعت ندارند و هزینه نیز برایشان اهمیت دارد استپ موتور می تواند بطور کامل نیازشان را برطرف کند.

در دستگاه های سی ان سی از این موتور های استفاده می شود ؟ امکان سفارش و تعیین نوع موتور در ساخت سی ان سی هست؟

بله دستگاه های برش cnc با این نوع موتور طراحی می شوند. البته چون در این دستگاه ها دقت و سرعت دارای اهمیت بسیاری است از سروو موتور استفاده می شود.اما در صورت درخواست مشتری چون دستگاه های برش cnc قابلیت سفارش گذاری دارند براساس سلیقه و نظر درخواست کننده دستگاه تولید می شود. برای راهنمایی و دریافت اطلاعات فنی بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *